Arrogant eller overlegen? Folkeskikk på jobb kan lønne seg.

Folkeskikk på jobb er lønnsomt

Folkeskikk er noe de aller fleste av oss lærer som barn, både fra foreldre, lærere og andre vi ser opp til. Vi lærer hvordan vi skal vise takknemlighet og respekt ovenfor andre. Hvorfor er det da så mange av oss som virker å glemme det på jobb?

Det er lett å finne forklaringer (eller unnskyldninger) på hvorfor vi ikke alltid viser oss fra vår mest høflige side på jobben. Ofte er tidspress en av hovedfaktorene. Vi skal jobbe på en annen måte enn før, vi opplever et høyere tempo, høyere forventninger, større konkurranse, og vi skal alltid være tilgjengelig.

Men er det en god nok unnskyldning til å legge fra oss det vi har lært?

Vi mennesker kan ofte tolke atferd hos andre som et tegn på personligheten deres, og vi unngår å se at atferden blir påvirket av ytre faktorer. Dette fenomenet kalles «fundamental attribusjonsfeil» i psykologien (kilde 1).

Med andre ord: Vi overfokuserer på interne kvaliteter ved personen (hun er uvennlig) og underfokuserer på situasjonen (hun skal holde sin første store presentasjon på toppledermøtet).

Dette gjør at vi ikke alltid er klar over at vi kan oppfattes som overlegne eller uhøflige, når vi vet at årsaken er at vi bare har litt dårlig tid akkurat nå. Som oftest er ikke dette et problem med personer som kjenner deg godt, men for nye relasjoner kan dette bety et dårlig førsteinntrykk det er vanskelig å endre.

Kanskje du er en leder som virker fjern eller litt skummel?

Vanlige irritasjonsmomenter

I Dale Carnegie har vi hatt gleden av å jobbe tett med ledere og medarbeidere gjennom mange år. De aller fleste er dyktige og hyggelige folk. Men også hyggelige folk kan bli kraftig irritert når medarbeidere bryter med det de mener er normal høflighet.

Her er eksempler som kursdeltakere deler med oss om irritasjonsmomenter på jobben:

  • de som sjekker telefonen sin til stadighet i møter
  • de som besvarer en telefon som ringer, bare for å si «beklager, jeg kan ikke prate nå»
  • de som sier «jeg ringer deg tilbake» og aldri tar kontakt
  • de som ikke hilser når de kommer om morgenen, og heller ikke sier ha det når de går
  • de som ikke lytter i samtaler og/eller avbryter andre
  • de som forlater et møte fordi de skal i «et viktig møte»
Det er du som vinner på å gjøre små endringer

Å bli flinkere til å vise folkeskikk på jobb er ikke bare noe du gjør for dem rundt deg, det er deg selv det gagner mest. Det hjelper deg i ulike settinger, både i møtet med kunder og medarbeidere.

Et godt arbeidsmiljø med psykologisk trygghet handler om å skape gode relasjoner og kundeopplevelser. Det kan du som leder bidra til ved å være en rollemodell på hva som er akseptabel oppførsel på jobb.

Imidlertid er det å skape trygghet og varig endring er ingen enkel prosess. Det er lett å falle tilbake til gamle handlingsmønstre. Det viktigste er å bli flinkere til å reflektere over egne handlinger og egen atferd, og hvordan det påvirker andre.

Stopp opp, flytt fokuset over fra deg til dem du er sammen med, og ta ansvar for din egen fremtoning.

Hvordan kan du lykkes og trives bedre i din rolle?

I programmet Kommunikasjon og ledelse fokuserer du på det som er viktig for deg innen relasjonsbygging, struktur, stresshåndtering, kommunikasjon og ledelse. Vi jobber alltid med reelle problemstillinger i din arbeidshverdag og konkrete mål du setter deg.

Det som også kan hjelpe, er å benytte deg av noen av Dale Carnegies prinsipper for gode relasjoner, for eksempel:

  1. Kritiser ikke, døm ikke, klag ikke.
  2. Vær oppriktig interessert i andre mennesker.
  3. Vær en god lytter. Oppmuntre andre til å snekke om seg selv.
  4. Smil.
  5. Få den andre personen til å føle seg betydningsfull – og gjør det oppriktig.

Det er ikke mye som skal til for å skape et bedre inntrykk hos andre. Dette vil påvirke troverdigheten din og endre hvordan andre samhandler med deg. I tillegg kan det bidra til en bedre og mer inkluderende kultur på jobben.

La oss gjøre 2024 til året hvor vi behandler hverandre med større respekt, ved å roe ned og ta tilbake folkeskikken.

Det koster så lite, og utbyttet er enormt.

Er du nysgjerrig på lederprogrammet vårt? Meld deg (og gjerne kollegene dine!) på gratis introduksjonsworkshop, der vi deler ledertips, forskning og erfaringer med deg og andre som er interessert i god ledelse.

Hjertelig velkommen!

 

Kilder:

https://psykologisk.no/2014/01/alle-slagsiders-mor/