Hva kjennetegner en sterk kultur?

I 2012 gjennomførte Google en undersøkelse som avdekket at psykologisk trygghet er den desidert viktigste enkeltkomponenten for høyt presterende team. Så hva ligger i psykologisk trygghet?

Enkelt sagt vil det si at enkeltindivider er trygge på seg selv og gruppen. At de ikke er redde for å bli latterliggjort og trykket ned når de gjør noe. Et team som har en høy grad av psykologisk trygghet kjennetegnes ved at de:

  • Tør å foreslå nye ideer
  • Tør å si ifra når noe ikke er greit
  • Tør å spørre om hjelp
  • Tør å være seg selv
  • Blir tatt på alvor

Dette fører til:

  • Større innovasjonsevne
  • Bedre samarbeid og effektivitet
  • Økt trivsel og velvære
  • Lavere turn-over

Enklere sagt; Positive resultater for enkeltindividet, teamet og selskapet.

Hva skaper psykologisk trygghet?

Psykologisk trygghet handler i stor grad om tillit. Så for å få fordelene psykologisk trygghet gir, må det investeres tid og energi i å bygge sterke relasjoner i teamet.

Dale Carnegie har ni tilnærminger for å skape tillit, hvor fire av dem er:

  • Kritiser ikke, døm ikke, klag ikke
  • Gi ærlig og oppriktig ros
  • Vær oppriktig interessert i andre mennesker
  • Snakk med utgangspunkt i den andre personens interesser

Du kan laste ned alle 30 tilnærmingene for tillit, samarbeid og lederskap her.

Trygghet er ikke en quick-fix, eller noe som kan vedtas sentralt. Det krever bevisstgjøring og innsats over tid av den enkelte, og er vanskeligere å bygge opp enn å bryte ned.

Utfordringer og muligheter digitalt

Det sies at det viktigste for å bygge vennskap er å tilbringe tid sammen, og slik er det også med profesjonelle relasjoner.

I dag er det ikke alltid mulig å møtes fysisk, samtidig som det er blitt lettere å holde kontakt på andre måter. Men, og dette er det viktig å poengtere, det kommer ikke av seg selv.

Når teamet jobber fra ulike steder og kommuniserer gjennom ulike digitale løsninger, mister vi mye av de naturlige møtene og småpraten, de felles lunsjpausene og den litt udefinerbare følelsen av fellesskap.

Hvordan kan du lykkes og trives bedre i din rolle?

I programmet Kommunikasjon og lederskap fokuserer du på det som er viktig for deg innen relasjonsbygging, struktur, stresshåndtering, kommunikasjon og lederskap – og jobber alltid med reelle problemstillinger i din arbeidshverdag og konkrete mål du setter deg.

For å erstatte dette, kan det være lurt å

  • Aktivt innføre vaner for å si «god morgen», «ha en fin dag videre» og «god helg», ved bruk av chatte-verktøy
  • Ringes, tekstes og ha videosamtaler oftere
  • Sette av tid for faste, felles, lunsjer og «kaffemaskin»-samtaler i teamet
  • Praktisere tilstedeværelse i videosamtaler

I tillegg er det store forskjeller på hver enkelte, både når det gjelder hvor mye kontakt de ønsker, hvordan de foretrekker å jobbe og kommunisere, og på hvor trygge de er på å benytte digitale kommunikasjonsverktøy.

For å bedre forstå den enkeltes behov, er det enkleste og beste å stille spørsmål.

  • Hvordan syns du det er å jobbe slik du jobber?
  • Er det noe du ønsker var annerledes?
  • Hvordan foretrekker du at vi snakker sammen?
  • Er det noe jeg kan bidra med, eller gjøre for deg?

Dale Carnegie har flere treninger som handler om nettopp det å skape en positiv digital kultur og effektive team.

Hvem har ansvaret?

Du.

Uansett om du er leder eller ikke, kan du vise lederskap ved å gå foran med et godt eksempel. Se hva du kan gjøre for å skape psykologisk trygghet i teamet ditt, og bestem deg for å etablere gode vaner for langsiktig effekt.

Og et siste råd: Start i dag.

– Sebastian

Har du innspill på det du har lest, eller ønsker du en prat om hvordan ditt team kan bygge psykologisk trygghet? Ta gjerne kontakt på sebastian.grupe@dalecarnegie.com

Du kan også melde deg på vårt nyhetsbrev, om du ønsker én e-post i måneden med artikler som denne.

Categories: Kultur