Denne siden er en dynamisk programside. Her vil du finne informasjon om programmet, og siden vil bli oppdatert fortløpende. Lurer du på noe, så er det bare å ta kontakt.


NEWSTICKER

Tusen Takk for en herlig avslutning.
Neste gang møtes vi 02. mars kl. 14:00 – 16:00 til en “Kontinuitet-samling”
Alle får en ekstra innkalling via Outlook. Kom forberedt 😉
Tema:
– Status og fremskritt på fremtidsbilde
– Finpuss nye mål
– Læringer siden sist, 90 sek. HAR modell
.

Om du lurer: “What`s next?” følger her 2 enkle alternativer:
.

Nettverk “Samling 13”
For alle som noen gang har fullført Kommunikasjon og lederskap
Invitasjon til 1 gratis workshop årlig og muligheten til å søke plass som veileder
Påmelding via: https://www.dalecarnegie.no/hold-kontakten/
.

High Impact Communications
2 dager høyt intensivt kommunikasjonstrening med videofilming
31. mars + 01. april, heldag (trykk for mer info)
Spesialpris for deg som har fullført Kommunikasjon og lederskap


Ressurser

Her finner du ressurser du kan bruke før, under og etter prosessen Kommunikasjon og lederskap:

I bildene under ser du forslag til SMART aktiviteter fra gruppene i samling 5.



Veiledergruppper


Ledergruppen” med veileder Petter Knut
Matilda, Jørgen, Irem, Thomas, Malene P., Taran, Simon A.

“På hugget” med veileder Catherine
Simon F., Preben, Nina, Caroline, Luke, Kari, Hilde

“Sommaa” med veileder Vibeke
Alexander, Anette, Simen K., Oddbjørn, Marie, Marlene B.

“Stressless” med veileder Karl Einar
Christine, Svein, Ingvild, Øyvind, Inge, Linda


Sted og datoer

Alle samlingene holdes på Radisson BLU Plaza Hotel, Sonja Henies Plass 2, 0185, Oslo.

Samling 1   – 28. oktober
Samling 2   – 04. november
Samling 3   –  11. november
Samling 4   –
18. november
Samling 5   –  25. november
Samling 6   –
02. desember
Samling 7   –  09. desember
Samling 8   –
16. desember
Samling 9   –  06. januar
Samling 10 – 13. januar
Samling 11 –  20. januar
Samling 12 –
27. januar


Tidligere forberedelser til samlingene

Samling 12

Det viktigste er hva du har utviklet igjennom 12 uker. Hvordan var du før og hvordan er du nå. Hva er annerledes i din adferd? Sett fokus på STORYTELLING (som du har blitt rå på nå) – en historie som gjenspeiler noe av det du har utviklet. Du får gjøre det akkurat slik du vil – malen under er INGEN MAL men kun for å gi noen ideer. Skap stemning og få lytterne til å være nysgjerrige. Med denne samlingen kan alle leke og ha det virkelig moro.

Rapporten har 2 deler. Bruk din kreativitet:

Del 1 – Viktigste læring fra prosessen – 2 min
Konkret hendelse – storytelling
– Hvordan har du jobbet på en annen måte mot målet ditt
– Hva er endret i din adferd
– Hvordan var det før og hvordan er det nå
– Hvilke utviklingsområder (av de 5) har vært viktigst og hvorfor – hva har det resultert i?
– Har du oppnådd ditt forretningsmål – si det – hvis ikke – fortell hva du har oppnådd.
– Hvilke målbare resultater har du skapt for deg og din bedrift (tid, penger, kvalitet, prosjekter, ansvar), hva har du fått til og hva har det ført til?
– KRAV: ha med bevis OG involver publikum
– A+R – valgfritt

Del 2 – nytt mål/fremtidsbilde –  30-40 s
Beskrivelse av nytt mål og første aktivitet eller beskrivelse av fremtidsbilde

Vær kreativ, overrask oss og lederne. Bruk BEVIS (gjenstand), rollespill eller en analogi, for å forsterke din presentasjon. Tegn gjerne eller vis bilde av ditt nye fremtidsbilde! Tegning, bilde, musikk – alt er lov! Om du skal bruke PPT eller musikk, trenger vi å få beskjed senest torsdag kl.10:00. Sendes til Sebastian.

Neste gang er siste mulighet for å legge igjen et avtrykk og bli husket. Bruk alt du har tatt med deg i denne prosessen! Nå er du sterk og trygg foran gruppe – så det er bare å nyte og by på deg selv.

Deltakerintroduksjon

Du fikk også med en lapp hjem med navn på den du skal introdusere – dette er hemmelig 🙂 Ingen vet hvem som introduserer hvem.
Eksempel: (MAKS 20 sek)
– Neste person opp er (Styrke)!
– Personen har utviklet……..
– Dette har ført til …….
– Velkommen opp NAVN.

Tips og Tricks

Vil du diskutere din avslutningsrapport er det bare å ta kontakt.
Oppfordrer alle til å sparre med noen; din parcoach, din veileder eller oss.
NB, ikke snakk om Dale Carnegie, kurset eller verktøyene. Ingen leder skjønner vår intern terminologi. Få de til å kjenne på hva du gjør annerledes, hva dette har ført og vil føre til. Da blir det mest interessant for lytterne.

Møt gjerne gruppen din kl. 12 eller 13. Gruppelederne kan treffe dere kl.  13.00
(Kl 14.00 setter vi i gang og fra ca. kl. 17.15 er det servering av tapas og fest:)

Hold foten på gassen nå folkens, sørg for at du tester tilnærminger, trakten og fortsetter og jobbe mot målene dine 🙂

Samling 11

Stress og uro, hva er det egentlig? Ut fra det vi hørte i går, er jeg mer og mer overbevist om at det er det vi selv tillater oss at det skal være. Vi har ofte svarene selv og ut fra det må vi handle – gjøre annerledes, og kanskje be om hjelp:-) Da vil vi oppleve mestring, bli tryggere og dermed håndtere stress og uro på en mer positiv måte.

Tenk deg muligheten for å unngå konflikter selv om du og dine kolleger har ulike synspunkter. Ville det ikke være bra om de andre iallfall lyttet til ditt standpunkt – i stedet for å angripe eller gå i forsvar? Da skal du fortsette å trene på støtdemper, bro og trakten (eksempel, eksemplet viser, derfor mener jeg at..) – resultatet blir at du får frem dine synspunkter og samtidig viser respekt for dine kolleger.

Til neste samling utfordres alle til å overraske oss – la oss se alt det du har jobbet med disse månedene når du skal holde dine presentasjoner 🙂

  • Gode mellommenneskelige relasjoner 90 sek. pres. s. 11.9 – Ingen HAR men avslutt med hvilke tilnærminger du skal utfordre deg selv til å praktisere fremover.
  • Inspirere med følelser 2 min HAR s. 11.13 – fortell om person/situasjon som har inspirert deg i løpet av din yrkesmessige karriere.
  • Trene på trakten og håndtere innvendinger – støtdemper, bro, eksempel, eksemplet viser, derfor synes jeg.…..- Da tar vi utfordringen og tester minst en gang per dag til vi sees neste uke (jobb+hjemme).

    Vi sees mandag 20. Januar. (neste uke) 🙂

Samling 10

Når vi møtes den 13.01. ser vi frem til å høre hvordan alle har jobbet for å håndtere stress/press/uro på en bedre måte (delmål 3), og hvilke resultater det har medført. Ta en titt på stresstilnærmingene i kapittel 4 og tenk på hva du har gjort og hvilke resultater du har skapt. Du får 90 sekunder og skal benytte HAR strukturen.

OBS OBS! Spør også to kollegaer og en bekjent hvordan du er som lytter (be de være ærlige, si at du går på kurs).

Les kapittel 10 i deltagermanualen, så er du forberedt på hvordan vi skal trene på å håndtere uenigheter og opprettholde kommunikasjonskanalene. Tenk gjerne igjennom hvilke innvendinger du vanligvis møter.

Ønsker du å invitere noen andre kolleger i tillegg til sin sjef på avslutningen 27. januar, så er det fint om du gir beskjed til Sebastian innen mandag 13. Januar.

Verdt å lese om lytting

Samling 9

Nå gjelder det å ha fokus på hvordan du skal fortsette den gode vanen du fortalte om i dag, og for noen av oss; starte nye.

Den 06. Januar 2020 skal vi ta risiko og trene på egenskaper som øker vår egen troverdighet. Vi vil løfte vår egen kommunikasjon på ett nytt nivå og har valgt kjennetegn som vil bli viktig for oss å trene på. La høye hæler og skjørtet ligge igjen hjemme 🙂 Ta mot til deg (peppe deg) med tanke på å gjennomføre den nødvendige samtalen som vi skal rapportere på neste gang (delmål 5 s. 9.6) Gi ros med bevis til minst to personer på jobb som du vanligvis ikke gir ros til, og du vil mest sannsynlig få en positiv opplevelse (den hvite lappen).

Ta en titt på godteposen din, reflekter over hvordan andre ser deg og hvilke ord gjerne hadde fått som ikke var i posen.

Gi ros til minst 7 personer, gjerne 2 av dem du ikke pleier å gi anerkjennelse til. 06. Januar skal vi dele hvilke reaksjoner vi har fått.

Samling 8

16. desember skal du rapportere hvilke konkrete (målbare) resultater du har fått igjennom å jobbe med ditt endrevanemål (delmål 2) s. 8.14 (alle husker tape biten?). Det er en 1,5 min HAR modell. Du skal også forberede Ros (navn, styrke, bevis) S. 8.6 til de andre i din gruppe i programmet. Du kan gjerne skrive ned på et kort og overlevere.

Sørg for at du kommer i gang med den nødvendige samtalen (delmål 5) der du skal påvirke innstillingen til en kollega (en som har en dårlig vane, slurver, forsurer miljø, ikke holder tidsfrister, ikke leverer bra nok kvalitet, noe du trenger si ifra om).  Forpliktelsen står på s. 7.13 og vi skal rapportere tilbake på samling 9. Dette er det siste delmålet vårt (delmål 5) i målplanen. Før det inn og send oppdatert versjon,, resultatet kan bli at du får mot nok til å si i fra. 🙂

Det du trenger for å påvirke en annens innstilling:
1. tillit,
2. mot
3. En kort samtale

Et tips er å se de siste 9 tilnærmingene 22-30 på You Tube, anbefaler spesielt 24, 26 og 29:-) www.youtube.com. Søk på eks “secrets of success dalecarnegie 24”


Samling 7


Ønsker alle en fin uke og husk å jobbe med ditt delmål 4 hvor du jobber med en person/gruppe som du vil ha et spesifikt resultat fra gjennom å bruke minst en samarbeidstilnærming 10-21. På neste samling skal du rapportere tilbake på din erfaring og samtidig motivere oss til handling ut fra din erfaring!! Det er en 90 sek. HAR rapport (s. 7.5) (forpliktelsen ble gjort på side 4.31 i samling 4). Vi sees 9. desember😉

Hvordan tar du ansvar for at møtene du deltar i blir mer effektive? Husk å teste og gjøre dine ideer tydelig i den situasjonen du skrev ned i manualen din på samling i dag. Da vil du klare å være tydelig og få gjennom ditt budskap.

Les igjennom kapittel 7 i deltager manualen. Om du også følger lesehenvisningene til bøkene, vil det være mye lettere for deg å se den røde tråden gjennom prosessen på vei til ditt mål og fremtidsbilde.

Vi minner om at alt vi hører og forteller på samlingene er konfidensielt. Sender ut adresseliste til alle etter neste samling om det er ok for alle.


Samling 6

  • 1,5 min presentasjon der vi gjør våre ideer tydelig (LIONO s. 6.4 og 6.5) (ta med fysisk bevis/illustrasjon) Da blir du husket! Dette er din mulighet til å lære oss andre noe nytt fra din jobb eller arbeidsgiver. Du kan også forklare en prosess. Det viktigste er å bruke 2-3 nøkkelord når du skal forklare og at disse nøkkelordene gjentas i oppsummeringen (ingen nye ord inn her). Start gjerne med et spørsmål eller en påstand for å fange oppmerksomheten og legg på en selgende/inspirerende avslutning.
  • Fortsette å teste tilnærminger 1-9 og 10-21 og HAR modellen.
  • Les kap 6 i manualen

Samling 5

  • 1 min. presentasjon: Gjennoppleve en hendelse med masse gester og dramatikk. Forberedelsesskjema på side 5.7
  • 1 min. presentasjon: Et tema du føler sterkt for. Viktig: jobbrelatert eller fra karrieren din. Forberedelsesskjema på side 5.11

Lesehenvisning
Deltakermanual – kapittel 5
Hvordan vinne venner – kapittel 7-12
Lev livet uten bekymringer – kapittel 17-21
Grip ordet – Del 4


Samling 4

  • Gjennomføre daglige aktiviteter for delmål 2 – endre vane mål
  • Rapport “Delmål 1 – Relasjonsmål”
  • HAR modell fra deltakermanualen 4.16 – 4.21
  • Fyll ut listen “3 ting jeg har gjort bra i dag”


Samling 3

  • Send inn målplanen med delmål 2
  • Presentasjon: Stolt – en tidligere arbeidsrelatert prestasjon
  • Tips: side 1.9 i manualen ser du en oversikt over prosessen


Samling 2

  • Test samtalemodell hver dag
  • Lær husketeknikk (en-sten, to-sko) s. 2.5
  • Presentasjon: Avgjørende øyeblikk
  • Første utkast av målplanen med fremtidsbilde, gjennombrudd og delmål 1 – “relasjonsmål”
  • Sette delmål 2 – “endre-vane-mål” frem til neste samling


Samling 1


Hvem kommer du til å bli kjent med?



Alexander Trosky Con-Form AS Avd. Oslo, Anette Slåttsveen Krogh Con-Form AS Avd. Oslo, Caroline Østby Alfred Berg Kapitalforvaltning AS, Christine Iversen Tine AS, Hilde Huse Agrikjøp AS, Inge Skråmm Akershus Universitetssykehus, Ingvild Svenke Fundli Betonmast AS, Buskerud/Vestfold, Irem Iqbal Alfred Berg Kapitalforvaltning AS, Jørgen Engen Con-Form AS, Avd. Oslo, Kari Vanebo Norges Idrettsforbund, Linda Carstensen Cosmedica AS, Luke Panton AF Energi & Miljøteknikk AS, Malene Pedersen Malmag AS, Marie Sørli Eksportkreditt Norge AS, Nina Bjørum HjemmeBest Personlig Assistanse AS, Oddbjørn Fjørtoft Kaboks AS, Preben Engelstad Also AS, Avd. Bærum, Simen Kolstad EY Skye Consulting AS, Simon Almås Betonmast AS, Buskerud/Vestfold, Simon Fagerli EY Skye Consulting AS, Svein Bråthen Con-Form AS Avd. Oslo, Taran Stokke IT Consult AS, Thomas Clasby Con-Form AS Avd. Oslo, Øyvind Lund Bjørnsen DNB Bank ASA, Marlene Bentsen Radisson BLU Plaza Hotel, Matilda Lundberg Radisson BLU Plaza Hotel, Catherine Kulvik Azets Insight AS, Karl Einar Sundby-Bagaas Hotel Gabelshus AS, Clarion Hotels, Petter Knut Nedregotten Ø.M. Fjeld Utvikling AS, Vibeke Østensvik Dell AS