Engasjerte medarbeidere presterer bedre

______________________

Gå ikke glipp av neste nyhetsbrev

Få tips og ideer om kommunikasjon, lederskap, medarbeiderengasjement og personlig utvikling. Det eneste du trenger å gjøre er å følge linken og fylle inn din kontaktinformasjon

Meld deg på vårt nyhetsbrev her >>

______________________

Ring oss

+47 900 90 916

  Skriv ut  

Unngå misforståelser når du delegerer

delegere

Mange av oss er inne i siste måneden før en kortere, eller lengre sommerferie. For å nå målene for Q2 er første steget å bryte ned målene til konkrete aktiviteter. Samtidig vet vi at det ofte ikke er nok. Hvis lista over aktiviteter blir for lang, bør vi se etter muligheter for å delegere. Likevel er det mange som vegrer seg for å delegere. Det er lettere å gjøre ting selv, og vi har mer kontroll. En ting er å vite hva som skal gjøres selv, men en helt annen ting å forklare det til andre. Det som virket enkelt og logisk, blir plutselig komplisert og lite intuitivt, noe som kan føre til helt andre utfall enn hva du forventer. Og du er heldig om de du delegerer til ser forvirret ut! Verre er det om det du forklarer mottas med smil og nikk, og du blir tatt på senga i det du oppdager at dine instruksjoner ikke blir fulgt slik du forventet. Da er det ikke rart at vi vegrer oss for å delegere.

Neste gang du trenger å få delegert bort en oppgave, ha dette i bakhodet:

1. Kjenn dine ansatte
En hver god leder kjenner styrkene og begrensningene til hver enkelt medarbeider i teamet. Når du planlegger hvordan du skal presentere informasjonen til teamet, tenk på hvem de er som individer. Dette vil hjelpe deg å skreddersy instruksjonene til den enkelte. For eksempel: Alle lærer ikke i samme tempo, noen forstår lettere hvis de blir vist (de er mest visuelle), mens andre forstår bedre hvis de blir fortalt hva de skal gjøre (de er mest auditive). 

2. Pass på språket ditt
Mange virksomheter har sitt eget språk – sin sjargong, med forkortelser og annen slang. (Du kan jo gjette hva KL og SP betyr på Dale Carnegie-kontoret). Selv om dette kan være veldig effektivt hvis dere er på samme plan, kommer medarbeidere ofte fra ulike bakgrunner, og alle er kanskje ikke like kjent med sjargongen. Dette gjelder spesielt med nyansatte. Ikke forutsett at alle forstår det interne språket; forsøk heller å unngå sjargong der det er mulig, eller investere tid på å lære ikke-tekniske medarbeidere nok til at de kan forstå og bli med på samtalen.  

3. Sett i gang en dialog
Sjekk at dine medarbeider forstår, gjennom å spørsmål rundt de viktigste punktene. Få dem til å fortelle deg hvordan de tolker hva som må gjøres med egne ord. Hvis det er hensiktsmessig, spør dem hva deres første steg vil være, og hvis noe kan demonstreres, be dem demonstrere hva de tenker å gjøre. Dette vil bidra til å rette opp eventuelle misforståelser før de kommer for langt inn i oppgaven.

Når du nå skal komme i mål før sommeren; ha disse punktene i bakhodet når du delegerer! Ikke bare skaper det et mer sammensveiset team, du kan også oppleve at dere når målene på en mer effektiv måte. Medarbeidere som opplever at de har eierskap til det de gjør, blir mer selvstendige og tar større initiativ! 


Medarbeidere som opplever at de har eierskap til det de gjør, er også mer engasjerte i jobben sin. Små og mellomstore selskaper har et unikt konkurransefortrinn når det kommer til jobbengasjement, så lenge de utnytter det! Få konkrete tips til hvordan du kan beholde og utvikle talenter som bidrar til å øke selskapets resultater. 

small_bus_banner_norway

 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com