Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Tar det virkelig 21 dager å skape en ny vane?

Fotolia_48275851_XS
 
 
Hvor lang tid tar det egentlig å endre en vane? De fleste av oss har sikkert hørt påstanden om at det tar 21 dager å endre en vane og skape en ny. Stemmer det virkelig?
  
I en studie som ble gjennomført på University College London «How Habits formed», fikk deltagerne velge en hverdagslig atferd som de ville skulle bli en vane. Mange av vanene de valgte var helserelaterte. Det handler for eksempel om at de skulle spise en frukt til lunsjen hver dag, eller jogge 15 minutter etter middagen.

Så hvor lang tid tok det å utvikle den nye vanen? I gjennomsnitt 66 dager. Det var selvfølgelig forskjeller i hvor lang tid det tok å skape en vane, avhengig av hva deltagerne valgte å gjøre. En deltager som skulle drikke et glass vann etter frokost hver morgen hadde skapt sin nye vane etter 20 dager. En annen deltager trengte for eksempel over 100 dager på å gjøre 50 situps før frokost hver dag.

I undersøkelsen kom det også fram at en annen myte ikke stemmer, nemlig myten om at alt er forgjeves hvis man hopper over en dag. Studien viser at det ikke spiller noen rolle om du mister en dag – det som er viktig er å repetere den nye atferden så mye som mulig i den innledende fasen. Det er repetisjonen i begynnelsen som gir oss det insentivet vi trenger for å skape en ny vane. Sett ut fra et lengre perspektiv gjør det altså ingenting om du hopper over en dag.

Konklusjonen av studien er: Enkelte vaner kan skapes etter ca 21 dager. Men studien viser også at visse vaner og atferdsmønstre er vanskeligere å endre enn andre.

Og å endre en vane er vanskelig. Det krever stor innsats, men fremfor alt beslutsomhet og vilje. Men en god vane er verdt å kjempe for. Det behøver ikke være noe stort. Det lille og enkle er ofte godt nok. Det kan være at du skal ta en ti minutters gåtur i lunsjen, at du skal skrive morgendagens «to to-liste» innen du forlater kontoret i dag, eller at du skal skrive ned bekymringene dine hver gang du føler deg stresset. Og i stedet for å tenke «det har ikke fungert tidligere», tenk «jeg skal forsøke igjen!» 
 
På jobb må vi også skape nye vaner for å nå opp til forventninger fra oss selv og fra andre. Vil du vite hva du kan gjøre for å sette i gang? 
Meld deg på et gratis informasjonsmøte, eller et frokostseminar! 
 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com