Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

68% forlater sin salgsrelasjon hvis de oppfatter likegyldighet fra selgerens side

3671c32
-Månedens tips fra Grete
 
 

Dette er i følge research utført av entreprenøren Dan S. Kennedy. Den enkleste måten å miste en kunde på er å få kunden til å føle seg lite verdsatt, uviktig og tatt for gitt. En god kunderelasjon er med andre ord helt avgjørende for om du når ditt salgsbudsjett på lang sikt.  

Mitt motto er at folk kjøper av folk de liker. Det du trenger å tenke på før et møte med kunden er hvordan du vil bli oppfattet, hvordan du får kunden til å forstå at du kan bidra og at du har noe som er av verdi for dem. Vi jobber sjelden alene, og Dale Carnegie skjønte tidlig at gode relasjoner fungerer som grunnmuren i ens yrkesmessige liv. La meg dele hvordan jeg bruker Dale Carnegies ni relasjonsprinsipper i salgssammenheng:

1) Kritiser ikke, døm ikke, klag ikke. Vær positiv og saklig i kundemøter. Ikke snakk stygt om konkurrenter eller skyld på kollegaer foran kunden.

2) Gi ærlig og oppriktig ros til kunden. Kan du gi kunden positiv feedback på noe de har fått til, eller noe de er gode på?

3) Vekk et sterkt ønske om å ville hos kunden. Her er det viktig at du skjønner hva som driver den personen du snakker med, og at du forstår hvordan personen skaper resultater i selskapet. Hvilke motiver har personen? Synliggjør hva du kan bidra med, og mal et bilde av en fremtid som personen ønsker seg! 

4) Vær oppriktig interessert i kunden! Still spørsmål til du blir flau. Når du tror at du har forstått; still et spørsmål til!

5) Smil! Spesielt i utfordrende situasjoner, eller hvis du føler at du ikke blir behandlet bra. Dette kan være lett å si, og vi kan spørre oss selv om vi egentlig bruker noe mer energi på å smile og holde oss positive.

6) Husk at en persons navn, for ham eller henne, er det viktigste ordet på alle språk. Lær deg navnene til de du er i møtet med. Hvis du ved neste anledning viser at du fortsatt husker dem, bygger du tillit og det kan gjøre at du skiller deg ut fra konkurrentene dine.

7) Lytt. Mange selgere tror at jo mer de prater om produktet, jo mer lyst får selgeren til å kjøpe. Dette er feil! Å selge et produkt, eller tjeneste handler om å dekke et behov. Ta deg tid til å lytte til kunden for å faktisk forstå hva det er du kan bidra med. Mange sier at vi har to ører og en munn av en grunn, men hvor gode er vi egentlig til å følge dette mottoet?

8) Snakk med utgangspunkt i kundens interesser. Hva er kundens utfordringer? Hva er de opptatt av? Hva skal til for at de lykkes? Spill på kundens banehalvdel og se ting fra kundens perspektiv.

9) Få kunden til å føle seg betydningsfull – og gjør det oppriktig. Kunder foretrekker å kjøpe fremfor å bli solgt til. Kan du for eksempel si noe om hvorfor personen er en viktig bidragsyter for selskapet, ut fra hva du har sett og hørt så langt?

Med andre ord kan prinsippene fungere som retningslinjer også i salgsrelasjoner. Nøkkelen til å lykkes med prinsippene er at du er oppriktig. Du må tro på det du representerer og at det kan gjøre at din kunde lykkes bedre – og dette må skinne gjennom i enhver kontakt med kunden!
 
Ønsker du å vite mer om hvordan du kan lykkes med din kunderelasjon? Last ned Dale Carnegies whitepaper om kundeservice her
 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com