Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Hvordan skape nye kundemuligheter gjennom referanser

local_picture_e
 

 Du vil bevare en god kunderelasjon og samtidig skape mer forretninger for selskapet ditt. Du har en god kunde som du vet er fornøyd og du vil gjerne få tips om nye kunder du kan kontakte som de vet om og kan anbefale til deg. Men hvordan skal du gå frem? Her er fem tips til hva du kan si.

1. Minn kunden på hvilke fordeler de har fått gjennom å benytte dine tjenester

Vet du dette fra før, er det lett. Dersom du ikke vet det, still spørsmål og finn ut hva kunden selv tenker og sier om opplevelsen de har hatt og hvilke konkrete resultater de har fått som et resultat av å jobbe med dere.

2. Hva var utfordringene og hva var fordelene

Oppsummer de utfordringene kunden hadde og de fordelene de fikk gjennom å benytte dine produkter eller tjenester. På denne måten minner du kunden din på ting de ikke har tenkt på eller nevnt selv.

3. Bygg tettere relasjoner gjennom anbefalinger

Kunden din ønsker selv å få bedre relasjoner til sine kunder igjen. Så hvordan kan din kunde få fordeler av å anbefale deg videre til andre? Identifiser merverdien det kan skape for kunden din. Se situasjonen fra kundens sin side.

4. Foreslå noen som de allerede kan ha en relasjon til

Gi eksempler på personer eller bedrifter som kan ha fordel av å benytte seg av dine produkter. Gjør det enkelt for dem. Har du en spesiell person i tankene, si navnet! Gi et utvalg navn og bedrifter, og forklar sakte slik at kunden får tid til å tenke.

5. Spør etter en introduksjon

Spør om kunden din er villig til å introdusere deg før du kontakter personen direkte på telefon eller e-post. Dette bidrar til å forberede den nye potensielle kunden og vil gjøre en samtale lettere.  

Oppfølging

Før du kontakter den nye kunden, kan det være nyttig å foreta en bakgrunnssjekk for å virkelig forsikre deg om at det du leverer har en verdi for den nye potensielle kunden. Sjekk selskapet, personen du skal kontakte, samt industrien slik at du kan forsikre at du kommer godt forberedt og har et godt utgangspunkt for å lykkes.

 

 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com