Finn et kontor nær deg
 

dxfghji


Det er kun 18 arbeidsdager i mai, samtidig er resultatkravene like høye som i årets andre måneder. Mange fridager kan gjøre at arbeidsmengden hoper seg opp, og en naturlig reaksjon er å føle seg hjelpeløs, urolig eller stresset.

Mange av oss er vant til å oppleve stressende perioder på jobben, men ønsker vi å akseptere at de stressede periodene skal ta energi og redusere effektivitet? Noe stress kan være positivt; det kan få oss til å prestere bedre. Negativt stress har motsatt effekt, og kan påvirke vår evne til å prestere bra og kan bidra til dårlig helse hvis vi tillater at det utvikler seg.

Dale Carnegie skrev en hel bok om hvordan mestre stress og bekymringer: “Lev livet uten bekymringer”. For de av oss som har for lite tid til å lese en hel bok i mai(!), her er fire tips til hvordan vi kan komme oss gjennom måneden på best mulig måte med lavest mulig stressnivå:

1. Ha en sunn livsstil
Høres enkelt ut, gjør det ikke? Ofte blir helsa nedprioritert når arbeidsmengden begynner å hope seg opp. Å droppe lunsjpauser, jobbe mye overtid, og redusere treningsmengden er typiske faretegn på at stressnivået er for høyt. Dette kan være oppskriften på katastrofe. Hvis vi ikke gjør de små tingene som til sammen utgjør en sunn livsstil nå, øker det belastningen på helsa og kan føre til fysiske og psykiske helseproblemer på lengre sikt. God helse og trivsel fungerer som et forsvar mot stress. Ha et næringsrikt kosthold, sørg for å hvile nok og mosjoner regelmessig, også i hektiske perioder!

2. Vit når du skal si “nei”!
Vi har alle grenser, både når det gjelder tid og stress. Når vi kjenner våre grenser kan vi unngå å ta på oss for mange oppgaver. Prøv å vurdere betydningen av hver oppgave for å prioritere tiden din. Kanskje kan du delegere noen oppgaver til dine kolleger, eller fordele arbeidsmengden mer jevnt over hele avdelingen. Hvis dette ikke er et alternativ kan det være på tide å snakke åpent og ærlig med lederen din, erkjenne din situasjon og justere arbeidsmengden. 

3. Ta pauser
Hvis du har en stressende dag, prøv å ta en ikke-planlagt pause for å få tankene bort fra arbeidet i noen minutter. Gå en tur i vårsolen, finn roen, ta noen dype pust, eller ta en prat med en kollega.

4. Ikke prøv å være perfekt
Kan du ta deg selv i å korrekturlese en rapport på nytt selv om du har sjekket den to ganger og ikke funnet noen feil? Selv om det er beundringsverdig å streve etter perfeksjonisme, er det unødvendig å legge til mer stress og belastning for seg selv ved å kreve ufattelig høye standarder på alle områder. Overdreven perfeksjonisme er ofte ikke et resultat av krav, men av frykt for kritikk og avvisning (enten fra en selv eller andre). En selvransakelse vil bidra til å eliminere disse trekkene, og til å skape mindre press på hvordan jobben blir utført.

Disse forslagene er bare noen ideer for å bidra til å redusere stress i livet ditt. Prøv å eksperimentere med forskjellige teknikker, og du vil se at du utvikler deg til å bli roligere og mer disiplinert, og klar til å takle nye utfordringer. Den viktigste forutsetningen er at du faktisk gjør en endring!

>> For flere ideer, last ned Dale Carnegies “Nøkkelen til framgang”. Andre halvdelen av denne gratis e-boken inneholder de 30 prinsippene fra boken “Lev livet uten bekymringer”.