Finn et kontor nær deg
 


Tips for å skape engasjement under din presentasjon
 

En undersøkelse gjennomført av Wall Street Journal viste at 84 % av alle presentasjoner oppfattes som enten kjedelige eller søvndryssende. Kun 3 % oppfattes som inspirerende. Så hva skal til for å havne i den inspirerende gruppa? Ledere er avhengige av å få folk med seg, derfor er det å kunne presentere, informere og inspirere viktige lederegenskaper. Uansett om du er en leder som skal inspirere og motivere ditt team, forklare en idé for en ledergruppe, eller selge inn en forandring til dine kolleger er det viktig at du skaper tillit og er overbevisende. Å tenke på dette kan i seg selv være nok til å bli nervøs for å presentere.

Det sies for eksempel at en av verdenshistoriens fremste talere, den britiske statsministeren Winston Churchill, var så nervøs da han skulle holde en tale for første gang i politisk sammenheng at han svimte av fordi han var så anspent.

kshdfishf

Som de fleste av oss var ikke Winston Churchill født som en god og inspirerende taler. Han måtte, som alle andre, jobbe hardt for det. Han syntes heller ikke noe om å holde en tale uten å være forberedt, og derav kanskje hans kjente ord: «Det er ikke mye som krever så omhyggelige forberedelser som en improvisert tale».   

Er du leder forventes du kanskje å si noen velvalgte ord ved neste teamsamling, sommeravslutning eller ved neste kick-off. Helst skal det du sier være inspirerende og engasjerende – og gjerne litt morsomt også. Uansett om du er en av de som blir nervøs når du skal tale foran andre, eller en person som holder presentasjoner jevnlig – her er noen tips til hvordan du kan fjerne fokus fra deg selv og skape engasjement hos ditt publikum:

Still spørsmål og gi publikum tid til å tenke. Ikke stress med å fylle stillheten.

Du trenger ikke alltid å ha svaret. Noen ganger både passer det seg, og er nødvendig å komme tilbake til publikum med svaret ved en senere anledning, eller å sende spørsmålet tilbake til gruppen for å få deres innspill.

Ikke grader spørsmålene ved å si ting som: "Det er et godt spørsmål!" Det sier implisitt at ikke alle spørsmål er like «bra» eller «gode».

Takk de som svarer på dine spørsmål ved å si ting som «Takk», «Ja», «Bra!»

Hvis en person svarer på et spørsmål med et svar som er feil, eller upassende, hjelp personen med å redde ansikt. Ta utgangspunkt i de delene av svaret som er riktige eller relevante, og juster svaret til å bli riktig.

Stemmen, ansiktet og kroppsspråket må fortelle publikum at du ønsker deres spørsmål og tilbakemeldinger.

Ha øyekontakt så publikum skjønner at du kommuniserer med dem.

Unngå retoriske spørsmål siden disse kan oppleves som hånlige, eller ovenfra-og-ned.

Still åpne spørsmål, og forsøk å unngå "ja/nei"-spørsmål. Åpne spørsmål inviterer til at publikum får bidra, og det å bli involvert er med på å skape engasjement. «Ja/nei»-spørsmål kan brukes hvis du skal gjennomføre en kjapp undersøkelse i gruppa.

Med mindre du går inn for å teste deltakernes kunnskap, ikke still spørsmål som har ett riktig svar. Gi deltakerne litt bakgrunnsinformasjon, still deretter spørsmålet ditt, uten å forvente kun ett riktig svar.

Sett spørsmålene inn i en kontekst/sammenheng sånn at deltakerne har nok informasjon til å kunne svare.  

Forbered spørsmål på forhånd som du kan stille deg selv for å stimulere tankeprosesser, skape interesse og skape merverdi til presentasjonen.

Lytt for å forstå hele bildet. Ofte lytter vi selektivt, noe som gjør at vi styrer samtalen i én retning, og går glipp av nyanseringer og viktige poenger.

Vær forberedt på å droppe din agenda for å møte målgruppens behov og ønsker.

Kroppsspråk er like viktig som hvilke ord vi bruker, så for å skape engasjement – vis engasjement gjennom kroppsspråket ditt! 


*Wall Street Journal: Motivational Systems undersøkelse gjennomført med Vice Presidents i de 200 største selskaper i USA

 

 

small_business_icon_Norway


Engasjement skapes ikke kun under presentasjoner. Engasjement må jobbes med i det daglige. Små og mellomstore selskaper har et unikt konkurransefortrinn når det kommer til jobbengasjement, så lenge de utnytter det! Få konkrete tips til hvordan du kan beholde og utvikle talenter som bidrar til å øke selskapets resultater.  

Last ned vårt white paper: Hvordan skape medarbeiderengasjement i små og mellomstore bedrifter