Finn et kontor nær deg
 

Tanker om Generasjon Y fra en Gen-Y-er

Kjæresten min jobber innenfor digital markedsføring, og blir stadig overrasket over hvor lite kunnskap folk i bransjen har om praktisk bruk av digitale medier. Alle snakker om at man må være på sosiale medier, men få vet hvordan. Alle skal drive med content marketing, men ikke alle spør seg hva slags innhold som er av verdi for kundene. 

Som Dan Ariely sa: ”Big Data is like teenage sex: Everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.”

Big data er ikke et område jeg vet noe særlig om, og kanskje ikke du heller. Fakta er at min generasjon, Generasjon Y, vi som er født på 80- og 90-tallet, er 75 millioner mennesker på vei inn i jobbmarkedet i full fart, og vi utgjør et skille i måten å jobbe på. Det er kanskje derfor Deloitte har kommet ut med en stor rapport om generasjon Y, DN har utarbeidet DN talent, og Dale Carnegie Training selv har gjennomført flere studier om hvordan selskaper skal tiltrekke seg, og engasjere denne millenniums-generasjonen.  Akkurat som at digitaliseringen er et paradigmeskifte, er generasjon Y på mange måter et paradigmeskifte innenfor arbeidslivet.

Her er noen tanker om Generasjon Y fra en Generasjon Y-er.

Det handler ikke lenger om jobb/fritids-balansen
Min drøm er ikke å ha en jobb hvor jeg jobber 09.00-17.00, og ikke trenger å forholde meg til jobben på fritiden. Jobben min er en stor del av hvem jeg er, jobben betyr mye for meg, og jeg har ikke noen problemer med å jobbe på utradisjonelle tider – så lenge jeg har en følelse av at ting går opp over tid. Det samme gjelder andre jeg har snakket med. Vi jobber gjerne søndag ettermiddag, så lenge det betyr at vi kan slippe rushtrafikken fredag ettermiddag. Eller at vi kan jobbe hjemmefra en dag det passer bedre. Eller på kafé. På et lederskapsprogram jeg gikk her om dagen, stilte treneren Lizzie Thomas spørsmålet «What does your job pay you to do». Det er jo det som er viktig! At vi gjør det vi får lønn for å gjøre. Om veien dit er å sitte på kafé for å få nye impulser, eller jobbe fra midnatt til 02.00 – why not?

Ikke ring, send en SMS!
Også måten vi kommuniserer på har forandret seg drastisk. Tidligere kunne man ringe noen i arbeidstiden, og forvente svar. Slik er det ikke med Generasjon Y. «Har du et minutt?» «Har du et par minutter?» Hvor mange ganger har vi ikke fått en telefon hvor den andre parten starter samtalen med en variant av det spørsmålet? Et par minutter er to minutter. Hvor ofte tar den samtalen to minutter? Min far bruker to minutter bare på å avslutte en telefonsamtale. Ryan Jenkins skrev en sak på INC her om dagen: ”5 reasons milennials aren’t answering your phone call”. Hans poeng: Det tar tid, oppleves som ineffektivt og kan til og med føles respektløst hvis telefonsamtalen tar mye lengre tid enn vi forventet oss. De fleste av mine venner har ingen problemer med å avvise en innkommende samtale. Selv sjekker jeg alltid 1881 samtidig som samtalen kommer inn, for å sjekke om dette er en samtale jeg skal ta, eller noen å ringe tilbake senere. Så neste gang du har et kjapt spørsmål, hva med å sende en SMS? Dette er noe å ta inn over seg, særlig for generasjoner hvor mail/telefonsamtaler er kommunikasjonsform nummer én.
 

What’s in it for me?
På den ene siden har vi nedgangstider i økonomien og stor grad av omstilling i arbeidsmarkedet. På den andre siden er det nærmest utenkelig for en Gen-Y-er å jobbe på samme arbeidsplass hele livet. Siden jobben er en så stor del av hvem vi er som personer (og de fleste har store forventninger til seg selv), har de fleste Gen Y-erne jeg kjenner også høye forventninger til arbeidsplassen sin. Gode arbeidsvilkår, et godt arbeidsmiljø og det å kjenne stolthet over å jobbe der vi jobber, er kanskje viktigere enn noen gang. De aller beste medarbeiderne leverer helt rå resultater, og de vet at de kan gå over til konkurrenten når som helst.

Sosiale medier er en del av (arbeids)livet
Jeg husker da jeg gikk på videregående skole, og skolen hadde blokkert nettsiden http.www.facebook.com. En smarting i klassen tastet inn https, i stedet for http, og vipps satt alle på Facebook i skoletimene igjen. Gen Y er oppvokst med sosiale medier, kommuniserer gjennom sosiale medier, leser nyheter på sosiale medier, henter inspirasjon og kunnskap på sosiale medier.
Vi lærte kanskje ikke så mye i de geografi-timene, men hvis arbeidsgivere oppfører seg som skoler (eller autoritære stater), og blokkerer arbeidstakerne (oss) ute fra sine sosiale nettverk fordi de bidrar til lite produktivitet, viser det en mistillit som igjen gir dårlig miljø. Og hva skaper dårlig miljø? Mindre produktivitet.  
 

- Maria 

 

Å håndtere, og lede personer som ofte er forskjellige fra en selv er et område vi jobber med i Kommunikasjon og lederskap. Få en smakebit? Kom på en workshop