Finn et kontor nær deg
 

Det har vi ikke en kultur for her hos oss!


For en stund tilbake var jeg på et seminar arrangert av et konsulentselskap som driver med endringsprosesser. Seminaret handlet om hva det er som gjør at endringsprosesser lykkes.

Konsulentselskapet presenterte sine egne funn og det kom fram at et av de største hindrene for vellykkede endringsprosesser er bedriftskulturen. Et kjapt søk på Google viser at ordet «organisasjonskultur» og ordet «bedriftskultur» totalt gir 140 000 treff. Sleng på «jobbkultur» og du har 160 000 sider å velge mellom.  Det er med andre ord velbrukte begreper, men hva betyr de egentlig – og hvorfor kan kulturen være det som står i veien for strukturerte, strategisk gjennomtenkte og planlagte endringsprosesser?  

Kulturbegrepet er et av de mest kompliserte ordene vi har i språket vårt, og er et forskningsfelt innenfor både humaniora, samfunnsvitenskapene og på business-skolene. Det fører til at begrepet blir brukt på ulike måter i dagligtale uten at alle har en felles forståelse av hva det betyr.

Hva snakker vi egentlig om når vi snakker om en «organisasjonskultur», og hva er den største misforståelsen om hva kultur er?

Jeg rakk opp hånda på seminaret:

«Men, hva mener dere egentlig med bedriftskultur? Hva, helt konkret, er det som setter kjepper i hjulene for endringsprosessene?»

Det ble stille.
Det er ikke så rart.

For hva er bedriftskultur egentlig? Det handler om det vi gjør på jobb, men ikke bare det, det handler om hvavi er og hvem vi erKulturen er noe felles; det er de normene, verdiene og rutinene vi har på arbeidsplassen. I artikler om bedriftskultur kan vi ofte lese at kulturen er uhåndgripelig og vanskelig å beskrive fra innsiden. At den bare er der, og at vi kjenner på den, men ikke helt kan fortelle hva det er.  

Men se for deg dette scenarioet:

Hvis du er i et selskap som ikke bruker et CRM-system (Customer relationship management-system), da er du i et selskap som man kan si at ikke har en kultur for å bruke et CRM-system. Kanskje vil noen si: «Det har vi ikke en kultur for her hos oss!»

Se videre for deg at en etter en, og til slutt alle, begynner å benytte seg av et CRM-system i sin jobbhverdag. Da har dere plutselig en kultur for å bruke et CRM-system.

Hva betyr det egentlig? Det betyr at kultur ikke er så uhåndgripelig lengre. Hvorfor?

Fordi en organisasjonskultur ikke er annet enn resultatet av hva hver enkelt medarbeiders tenker, sier og gjør.

Den største misforståelsen ved bruken av ordet kultur er at vi gjør det til noe som er utenfor oss selv. Organisasjonskulturen er ikke noe som er adskilt fra deg, det er ikke noe vi kan legge skylden på når ting ikke fungerer, eller er som de skal. Organisasjonskulturen er summen av deg og alle dine medarbeideres holdninger og handlinger.   

Matt Boffy, grunnleggeren av London Strategy Unit, anmeldte Dale Carnegies «How to win friends and influence people» i desember, og et av de viktigste budskapene han tok med seg var dette:

«Because the kinds of interactions that colleagues have with each other determines an organisation’s culture»

Det betyr at kultur ikke lengre er noe vi kan skylde på når vi møter på ting som er litt ubehagelige – være seg endringsprosesser, rutineendringer, eller uønskede holdninger på arbeidsplassen. 

Og vi vet at det er lettere å endre seg selv, enn å endre andre.

Kulturen starter med deg!

Når skal du ta ansvar?

- Maria
 

Dale Carnegie Training jobber med å utvikle ledere og nøkkelpersoner i organisasjoner, fordi vi vet at kulturen på en arbeidsplass er et resultat av menneskene som jobber i organisasjonen. 

Vil du vite mer om hvordan vi jobber? Ta kontakt for en prat!

Vil du lære samtidig som du nyter frokosten? Meld deg på et av våre kommende frokostseminarer da vel! Utvalget finner du her.