Engasjerte medarbeidere presterer bedre

La oss snakke om presentasjoner på en annen måte

Nettside7

Det finnes mange artikler der ute, med tips til hvordan få til gode presentasjoner (vi har blant annet publisert noen selv). Alt fra hvordan vi skal sette opp powerpointen vår (stikkord, ikke lange setninger), hvordan vi bruker powerpointen (se mot publikum, ikke se opp på ditt eget lysbilde), til hvordan du blir en engasjerende presentatør (kunne fagstoffet, vite hvem du snakker til, bruke bilder osv.)

Hva om vi snakker om presentasjoner på en annen måte? Uansett om du skal selge inn en idé på et internt, eller eksternt møte, eller holde et foredrag om din spisskompetanse til 200 fagfolk – det handler ikke om deg. Det handler om dem du snakker til. Så hva kan du gjøre for at de kjøper budskapet ditt? Her er tre forslag.

  1. Enten du skal presentere i et møte, eller holde et foredrag (begge deler kan bli søvnig): Det er du som snakker som er ansvarlig for energien i rommet. Det er ditt ansvar å løfte energinivået til tilhørerne gjennom ditt kroppsspråk og stemme.
     
  2. Jo kortere du prater – og jo mer spesifikk og kortfattet du er – jo større gjennomslag får du. BRUK FÆRRE ORD! De fleste av oss prater alt for mye og lenge ;-)
     
  3. Når jeg går til G-sport for å kjøpe nye joggesko, er det fordi jeg ser for meg at jeg skal bruke dem på joggetur. Hvis jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg ikke kjøpt skoene. På samme måte er det med ideer vi ønsker å selge inn i jobbsammenheng. Tilhørerne må forstå sammenhengen mellom det du sier og praktisk bruk. Vi ser verdien av dette gang på gang i kommunikasjonsprogrammet High Impact Presentations: Analogier og eksempler gjør at budskapet setter seg bedre hos tilhørerne. Derfor; synliggjør verdi gjennom å bruke eksempler og analogier.

Og hvis du, som mange av oss, er nervøs for å presentere. Her er tre teknikker som fungerer for mange:

  1. Tenk at du gleder deg, at du er stolt over å få snakke, og at tilhørerne er heldige som får høre på deg
     
  2. Tenk at du prater med din beste venn. Snakk med vanlig stemme, og snakk med tilhørerne, ikke til.
     
  3. IKKE PUGG UTENAT. Aldri pugg utenat. Det er det verste du kan gjøre hvis du blir nervøs. Da er du ikke lengre fokusert på tilhørerne, kun fokusert på å klare å gjenta ordene du har skrevet ned. Dette er en av grunnene til at noen kan komme helt ut av det under presentasjoner hvis de for eksempel får spørsmål underveis.

- Ellen
 

Vi vet at for å skape varig endring trenger vi å trene på ny kunnskap og nye ferdigheter. 24. og 25. mai har du muligheten til det, gjennom programmet High Impact Presentations. 

Her er hva tidligere deltakere sier:

"Andre kurs jeg har gått i presentasjonsteknikk har handlet om hvordan lage en presentasjon – hvor fokus har vært på innholdet og verktøyet . Men målet er ikke verktøyet – målet er å bevege og influere. Strategiske Presentasjoner var så enkelt, praktisk, "hands-on", håndgripelig og konkret. Dette programmet har bidratt til at jeg tenker annerledes hver dag, i alt jeg gjør"

Rune Hagbartsen, Business Division Director i Computas

Les mer om hva du kan få ut av programmet her

 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com