Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Hvordan skal du legge igjen et avtrykk?

 
Åpningen av presentasjonen skal skape et godt førsteinntrykk. Avslutningen skal sørge for at inntrykket vedvarer.  

 

En god avslutning vil

  •  Legge igjen et vedvarende godt avtrykk hos ditt publikum
  • ·Bevise med logikk
  •  Inspirere gjennom bruk av følelser
  •  Være kortfattet
  • Bygge opp en avslutning som gjør at dine siste ord setter igjen et avtrykk.

Teknikker

  • Gå tilbake til start
  • Vær personlig
  • Dramatiser ideene dine
  • Vær visuell

1.     Hensikt:  Å begeistre

Mulighet:  Gjenta fordelen

Eksempel:  "Så, gjennomfør disse to tiltakene, og bedriften vil fortsette å lykkes om to år, ti år, tjue år…"

 

Mulighet:  Bruk et sitat

Eksempel:  "Robert Collier har sagt at 'success is the sum of small efforts, repeated day in and day out' og dere som sitter her i dag er beviset på akkurat det!"

 

2.     Hensikt:  Å informere

Mulighet:  Gjenta nøkkelpunktene

Eksempel:  "Til slutt, de tre viktigste tingene å fokusere på i kundemøter? Kunden, kunden, kunden."

 

Mulighet:  Gjenta stegene i prosessen eller planen

Eksempel:  "La oss huske disse enkle stegene for å sikre kvaliteten og spare alle for tid. Steg 1…, steg 2…"

 

3.     Hensikt:  Å overbevise

Mulighet:  Handling og resultat

Eksempel:  "Kontakt en kunde i dag og spør hvorfor de velger å bruke oss, og du vil skape partnere som vil hjelpe deg med å øke ditt salg."

 

Mulighet:  Anbefaling

Eksempel:  "For å konkludere; vi anbefaler det tredje alternativet blant de vi har diskutert i dag; det vil skape best resultater blant våre kunder."

 

4.     Hensikt:  Å inspirere

Mulighet:  Appeller til de edlere motivene

Eksempel:  "La oss gjennomføre dette tiltaket, for å skape en grønnere planet for våre barn og barnebarn!"

 

 

 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com