Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Hvordan bruke sosiale medier til å ta kontroll over egen karriere

social-networking-image
 

Hvor god du er til å benytte ditt nettverk og sosiale medier, kan være kritisk for hvordan du lykkes og utvikler deg i din karriere. Og aldri har det vært lettere og mer effektivt enn nå, med de utallige mulighetene som sosiale medier gir deg både profesjonelt og privat.

Samtidig er ikke verdien av å møte mennesker helt passé. Gamle visdomsord som: "Få en venn før du får et salg" gjelder fremdeles. Den største forskjellen er at nå kan du kommunisere med flere på kortere tid, det er lettere å holde kontakt med flere samtidig og du får oversikt over hvor andre rundt deg befinner seg både profesjonelt og privat. Utfordringen ligger i å bygge varige og dype relasjoner med nettverket ditt via sosiale medier. Samtidig gir sosiale medier deg en unik mulighet til å bygge din egen merkevare, så vær oppmerksom på hvordan du ønsker å fremstille deg selv overfor potensielle nye arbeidsgivere!

Det går raskere å få et inntrykk av deg

Det første du spør om når du møter nye mennesker er: Hva jobber du med? Eller, hvor gikk du på skole? Gjennom sosiale medier er disse spørsmålene allerede svart på. Du kan gå mer direkte på målet ditt. Du har mulighet til å bli kjent med personene før du kommer i dialog fordi bakgrunn og historie allerede er tilgjengelig, sier Nicole Williams, Direktør for Connections på LinkedIn. Hun sier at sider som LinkedIn kan være et godt utgangspunkt for å starte en kontakt, og kan være et steg mot det å treffe nye kontakter personlig. Når du har fått satt deg ned med personen kan du være mer direkte ift hva som er målet med møtet. Du får mulighet til å gå dypere, raskere.

Å ta opp igjen kontakten er lettere

Har du mistet kontakten med en kollega eller en studiekamerat er det ikke bare enkelt og lavterskel å gjenoppta kontakten for begge parter. Fordi umiddelbart svar og tilbakemelding ikke er forventet, kan personen sjekke ut profilen din og finne ut hvem du er før han/hun aksepterer forespørselen din.

Benytte Twitter til å bli kjent med din potensielle nye arbeidsgiver

Du kan hente ut mye informasjon og inntrykk gjennom samtaler på Twitter. Har du søkt på ny jobb, benytt deg av Twitter for å få vite mer om hvilke egenskaper du behøver for å øke sjansene dine og ikke minst til å stille spørsmål om stillingen og forstå hvordan en potensiell ny arbeidshverdag kan se ut.

Du kan bruke lenger tid

Dersom du er mer av den innadvendte typen kan det å ta initiativ til møter og telefonsamtaler virke stressende og pressende. Å holde kontakt via sosiale medier gir deg mulighet til å bruke lengre tid til å tenke igjennom hva du ønsker å formidle og du kan fjerne skrevne ting etter at du har publisert det. Dette er muligheter du ikke har gjennom en personlig samtale.

 

 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com