Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Hvordan skal du fange publikums oppmerksomhet?

 

De kritiske punktene på en flytur er ved avgang og landing. Det samme gjelder presentasjoner. En sterk åpning gir deg både økt selvtillit og et godt førsteinntrykk.

 

En sterk åpning vil:

  • Gi deg rask og ønsket oppmerksomhet
  •  Lede naturlig inn i presentasjonen din
  • Skape godvilje hos publikum
  •  Bygge en felles bro mellom deg og publikum

 

Teknikker

  • Bruke et bevis eller håndfaste gjenstander
  • Dramatisere ideene dine
  • Få publikum til å delta

"Dropp unnskyldningen. Hvor motiverende er det å høre på en presentasjon hvis han eller hun som taler begynner presentasjonen med å unnskylde seg for manglende forberedelser eller evner? Hvis du ikke er forberedt vil publikum merke det uten hjelp fra deg" - Dale Carnegie

 

1.     Bruk et oppmerksomhetsskapende utsagn

Mulighet:  Metafor

Eksempel:  "Jeg husker hvordan det var å lære seg å kjøre bil. Jeg trodde først at det kom til å bli lett, men merket fort hvor vanskelig det var, før jeg kom inn i det. Å lære seg å kjøre bil ligner mye på den endringsprosessen vi nå er i ferd med å…"

 

Mulighet:  Oppvekker

Eksempel:  " Se rundt deg i rommet. En av tre her inn vil sannsynligvis være ute av bransjen på samme tid neste år, hvis vi ikke forandrer på to enkle ting vi gjør i dag..."

 

Mulighet:  Gode nyheter

Eksempel:  "I går nådde vi årets budsjett! Det er veldig gode nyheter, og det betyr at alle her inne får en bonus!"


2.     Spørsmål

Mulighet:  Oppnå informasjon

Eksempel:  "La oss ta en rask avstemming! Hvor mange her inne har vært involvert i kampanjen "Service med et smil" hittil i år?"

 

Mulighet:  Oppnå deltakelse

Eksempel:  "Kan hver og en av dere komme med et stikkord som beskriver deres tanker rundt agendaen for dagens møte? Mitt ord er for eksempel "spennende"."

 

Mulighet:  Oppnå enighet om et behov eller interesse

Eksempel:  "Hvis det fantes en måte dere kunne redusert tiden dere bruker på rutinearbeid med 50%, så ville dere sannsynligvis ville vite om det, ikke sant?
  

3.     Hendelse

Mulighet:  Personlig erfaring

Eksempel:  "Min kone og jeg var på butikken sammen forleden dag. Bak oss fikk en mann epilepsianfall og falt i bakken. Jeg ble sjokkskadet, men min kone tok ansvar og løp bort for å hjelpe mannen. Hun opptrådde som en helt. Det jeg lærte i den situasjonen, kan relateres til hvorfor vi er her i dag."

 

Mulighet:  Tredjepart

Eksempel:  "Forrige uke gikk jeg innom kontoret til regnskapskapssjefen. Han hadde et bredt smil om munnen. Jeg spurte ham hva i alle dager det var som gjorde ham så glad, og han fortalte meg…"

 

4.     Kompliment

Mulighet:  Publikum

Eksempel:  "Dere tenker kanskje ikke over hvilken verdi dere er for denne organisasjonen. Dere gjør meg stolt av å være en del av organisasjonen, og jeg vil spesielt takke dere for deres innsats i forbindelse med…"

Mulighet:  Organisasjon

Eksempel:  "Mange i dette rommet er kanskje ikke klar over at vår organisasjon var den første i verden til å…"

 

Mulighet:  Personlig

Eksempel:  "Det er en person i dette rommet som virkelig har fortjent deres oppmerksomhet. For fire år siden viste hun et pågangsmot uten like for å skape en produktlinje som endte i en av de største suksessene vi har hatt som selskap. Vi nyter alle fordelene av hennes evne til å stå på, og jobbe for sine mål. En ting dere kanskje ikke vet om henne er at..."

 

>> Kurset Strategiske Presentasjoner er for deg som ønsker å utvikle dine kommunikasjonsferdigheter. Les mer om det her. 

 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com