Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

5 Tips for å formidle meninger, og samtidig vise respekt

Uenigheter på arbeidsplassen er uunngåelig. Vi vet at diskusjoner fort kan bli opphetede, og at det kan være vanskelig å sette våre meninger til stede, og klare å håndtere situasjoner på en diplomatisk måte. Det er likevel mulig å formidle våre meninger og samtidig vise respekt for den andre parten. Her får du fem tips til hvordan du kan formidle ditt synspunkt, uten å fornærme andre. 
  1. La tvilen komme den andre til gode. Ikke ta forhastede avgjørelser. Hør på hva den andre parten har å si. Kanksje har deres synspunkter mer til felles enn dere først trodde. 
  2.  
  3. Lytt for å lære, og for å forstå. Det finnes flere nivåer av lytting. Vær en engasjert lytter. Sørg for å lytte for å forsøke å forstå den andre personen, i stedet for å bare høre på hva han eller hun sier. Ved å samle fakta om den andre personens synspunkt, vil du være i stand til å levere eventuelle motargument på en diplomatisk måte. 
  4.  
  5. Bruk en støtdemper. Erkjenn den andre personens synspunkt, og forhold deg til deres følelser gjennom å lytte til hva de har å si. Når du skal respondere, bruk støtdempere som "Jeg skjønner det du sier, og det er viktig" eller "Jeg forstår ditt synsøunkt" for å vise at du forstår og bryr deg om deres følelser. 
  6.  
  7. Unngå å bruke "men". Uansett hvor godt du forsøker å sympatisere med noen; hvis du følger opp støtdemperen med ordet "men", vil du miste din troverdighet - og personen du er uenig med kommer neppe til å ta dine tanker på alvor fra dette punktet av. I stedet for å bruke ordet "men", forsøk å bruke ord som "og" eller å sette inn en pause i stedet. Dette er enkle grep som forandrer hele stemningen ved ditt utsagn
  8.  
  9. Bruk bevis. Meninger er enkle å tilbakevise, men fakta er vanskelig å argumentere med. Ved å støtte opp under dine synspunkt med bevis, vil du virke mer troverdig og du kan oppnå verdifull innflytelse ved en uenighet. Ved å ta i bruk bevis vil den andre personen ha lettere for å forstå din side av saken. Det kan også bidra til at personen ender opp med å bytte ståsted.
>>Ønsker du konkrete tips til hvordan best mulig løse interne konflikter, last ned gratis white paper om konfliktløsning her
 
 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com