Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Digitale presentasjoner

local_picture_m
 
Uansett om du skal overtale kollegaer, selge til en kunde eller engasjere team, så vil effekten presentasjonen din har være forskjellen på om du lykkes i å nå frem med budskapet ditt eller ikke. Noen av de nyeste hjelpemidlene du har er digitale, om det er en 3D film, slideshow på  iPad i et mindre møte, eller bruk av PowerPoint på stor skjerm. De fire punktene under kan være nyttige når du skal lage en digital presentasjon, uansett om det er til bruk i media, for ledergruppen din eller for teamet ditt.  
 
Planlegg
 
Hvordan passer temaet til publikumet? Hva er målet med presentasjonen? Og hvordan er publikums forståelse av emnet - har de mer eller mindre kunnskap enn deg?

 

Forberedelse

Forbered budskapet ditt til å bli positivt og inspirerende ved å strukturere presentasjonen i disse tre delene:

1. Få oppmerksomhet! Benytt deg av et spørsmål, en provoserende mening eller koble til en konkret hendelse for å få publikums oppmerksomhet. Avhengig av hva du bruker, kan du benytte deg av video eller lyd for å skape en tilleggseffekt for lytteren. Det som er viktig å huske på er at det alltid må være en hensikt med det du velger å benytte deg av, ikke kun fordi du ønsker å imponere. Hvis mulig kan du sende presentasjonen digitalt til målgruppen på forhånd, på den måten kan de følge deg bedre og du øker sjansen for at de lytter til deg, heller enn at de sitter og noterer. Bruk ca 5 til 10% av presentasjonen din på åpningen.

2. Punkter! Presentasjonen din bør inneholde 2-5 forskjellige punkter som du trenger å bevise med for eksempel statistikk, referanser, demonstrasjoner eller analogier. Sørg for at de viktigste ideene dine følger en rød tråd. Benytt deg av spesifikke eksempler som ditt publikum lett kan relatere seg til. Hvis du presenterer til enkeltpersoner, bruk navnene deres. På denne måten viser du interesse for ditt publikum. Benytt deg av bilder eller animasjoner for å gjøre informasjonen din mer spennende og lettere å oppfatte. Punktene bør bestå av ca 80-85% av presentasjonen.

3. Avslutningen! Det er flere måter du kan avslutte en presentasjon på. Det viktigste å tenke på er at publikum skal huske den. Du kan avslutte ved å summere, repetere budskapet eller kaste ut en utfordring – en "call-to-action". En avslutning som kan kobles til innledningen din, kan være effektfull. Uansett hvilkenmetode du bruker, er det viktig at publikum forstår eksakt hva du vil at de skal gjøre. Avslutningen kan ta ca 5-10% av presentasjonen.

Trene

Gå først igjennom innholdet ditt i ro og fred. Deretter er det et godt hjelpemiddel å trene på det med en du stoler på. Denne personen kan gi deg tilbakemelding på hva du kan gjøre mer, mindre eller annerledes. Å trene på presentasjonen kan bidra til å gi deg mer trygghet og da også mer energi i fremførelsen din. I dag er det lett å videofilme deg selv med enten et videokamera eller en telefon. Dette gir deg mulighet til å se deg selv, og hva du kan gjøre annerledes. Du kan se etter småting du gjør som kan stjele oppmerksomheten fra budskapet ditt. For eksempel at du går mye frem og tilbake, beveger hendene for lite/for mye eller sier mye "ehh" mellom setningene og punktene dine. Desto mer du trener, desto tryggere blir du på både innhold og fremføring. Dette øker sannsynligheten for en vellykket presentasjon. Sørg også for å trene på benytte de digitale virkemidlene dine, slik at de blir en naturlig del av innholdet og skaper den ekstra ønskede effekten.  Husk likevel at det er du som person som er bærer av budskapet, ikke dine virkemidler!

Presentere

Gi deg selv og publikum en god start ved å umiddelbart skape nær kontakt ved bruk av øyekontakt, introdusere deg selv og slappe av. Du har trent på presentasjonen og bygget din egen trygghet – det verste er over! Når du prater til et publikum, husk å være deg selv og naturlig, samtidig som du prater høyt og tydelig. Benytt deg av variasjoner i stemme og tempo for å utheve viktige poenger og holde poenger adskilt. Integrer de digitale mediene du benytter. Ikke bli avhengig av dem, men benytt de som støttespillere. Dersom teknologien svikter, (og det gjør den), så husk at det er du som er den som skal presentere og du vil alltid kunne by på deg selv.  

Når du er ferdig, følg opp publikumet med en e-post! Legg gjerne ved presentasjonen din som vedlegg, dersom de ikke allerede har fått den! Ønsker du å fortsette dialogen kan du oppmuntre deltakerne til å kontakte deg direkte for diskusjoner og eller om det var noe de ville at du skulle utdype.

 
 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com