Engasjerte medarbeidere presterer bedre
  Skriv ut  

Hvordan kontrollere stress på jobben

Customer Service
 

Stress og press kan oppleves når som helst. I vanskelige og hektiske perioder har vi en tendens til å få en forsterket følelse av stress. Utfordringer både privat og på jobb kan påvirke ditt stressnivå. For en leder er det viktig å være klar over at dine medarbeidere kan oppleve stress og press på forskjellige måter, noe som igjen påvirker deres prestasjonsnivå.

Som leder har du ansvar for å skape et miljø som reduserer stress og øker engasjementet. I et arbeidsmiljø med lavt stressnivå vil vi i større grad føle at vi kan få utnyttet vårt fulle potensial og levere bedre resultater.

Her følger åtte tips til hvordan du kan hjelpe deg selv og ditt team til å kontrollere stress og press i en utfordrende hverdag:

1. Lev i dagtette rom.

Vi har en tendens til å bekymre oss for hendelser som har skjedd i fortiden, eller hendelser som kan inntreffe i fremtiden. Disse kan vi ikke alltid gjøre noe med, og er med på å skape unødvendig stress. I lengden kan dette slite oss ut mentalt.
Den eneste tiden vi er fysisk i stand til å leve i er dagen i dag – lev derfor i dagtette rom!

2. Bli ikke opprørt over bagateller.

En bagatell er noe som er uvesentlig i forhold til andre ting i livet ditt. Når vi fokuserer på bagateller, mister vi perspektiv. Ha heller fokus på det store bildet. Gjør vi det vil det hjelpe oss å objektivt sortere ut de små og uviktige tingene fra viktigere saker. 

3. Tillemp sannsynlighetsteorien på uroen din.

90 % av det vi bekymrer oss for skjer ikke! Spør deg selv hvor sannsynlig det er at det du bekymrer deg for finner sted.  

 

4. "Hva er det verste som kan skje?"

- Forbered deg mentalt på å akseptere det verste.
- Konkretiser mulige løsninger på situasjonen, og skriv ned måter du kan gjøre det beste ut av et verst tenkeligeutfall. På denne måten er du godt forberedt uansett utfall, og unngår uventede negative overraskelser.

5. Skap lykke for andre.

Dette prinsippet appellerer til våre edlere motiver. Det er vanskelig å opprettholde en negativ holdning når vi gjør noe godt eller nyttig for noen andre. Å fokusere på andre vil ikke bare gjøre at du fjerner fokus fra eget stress, det vil også gi deg bedre relasjoner.

6. Forvent deg utakknemlighet.

Vi gjør mange arbeidsoppgaver i løpet av en arbeidsdag. Når vi gjør noe forventer vi gjerne takknemlighet i retur. Denne forventningen blir ikke alltid oppfylt. Mottar du et takk fra noen, bør du se deg selv som heldig fordi du har å gjøre med en takknemlig person. De fleste er ikke vant til å vise takknemlighet eksplisitt, selv når vi gir dem utmerket service. La ikke utakknemlighet hindre deg i å gjøre ditt beste og levere topp kvalitet.

7. Vær entusiastisk i arbeidet ditt.

Entusiasme er den positive energien som bidrar til vedvarende arbeidsinnsats, og som hjelper oss å nå målene våre. Å ta en beslutning om å være positiv når vi møter på utfordringer, kan være helt vesentlig i å sette pris på vår jobb og vårt arbeid med interne og eksterne kunder.

8. Gjør så godt du kan.

Det kan være vanskelig å håndtere kritikk, spesielt hvis vi føler at det er ufortjent eller hvis det går utover selvtilliten vår. En måte å sette kritikken i perspektiv er å spørre oss selv om vi gjør det aller beste vi kan i forhold til vårt utgangspunkt og det vi er i stand til å utøve. Dersom det er rom for forbedringer, kan vi se på kritikken objektivt og ta ansvar for å forbedre våre prestasjoner.

 

 
 

Tilbake

 
 

Bygdøy Allé 2, P.B. 573, Sentrum, Oslo N-0105, NO
Tlf:+47 900 90 916

Følg oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rettigheter.
Webside design og utvikling av Americaneagle.com